ABD’nin
Tacoma eyaletinde yapılan bu köprü yapıldığı dönemde dünyanın en büyük
açıklıklı üçüncü köprüsü özelliğini taşımakta idi. 1940 yılı şartları ve
teknolojisi ile inşa edilen bu köprünün uzunluğu 1524 metreydi. Fakat böylesine
devasa bir köprünün ayaklar arası açıklığı 853 metre iken genişliği sadece 11.9
metreydi. Kablo asma sistem olarak inşa edilen Washington’daki bu köprü 6.4
milyon dolara mal olduğu gibi, yapılış itibari ile bir çok statik sorunla karşı
karşıya idi. Öncelikli olarak isminden de anlaşılabileceği gibi asma köprüler,
asma halatları ve askılar aracılığıyla ana taşıyıcı eleman olan kablolara
asılarak yapılar. Kablolar, köprüyle geçilecek olan suyun iki yakasındaki
zemine, sağlam biçiminde bağlanıp iki ya da daha çok dikey destek kulesi
üzerinden geçirilir. Fakat genel olarak kabloların ankraja girme açısını
düzeltmek İçin uçlara yakın bölümlere ek destekler yerleştirilir. Mühendis
Moisseiff tabliyenin genişlik ve açıklık oranı dengesini ayarlayamamış, kullandığı
boyuna I kesitli kirişler rüzgar geçirmemişti. Burulma rijitliği esnek olmayan
bu köprü açılışından kısa bir süre sonra sürekli rüzgara maruz kalmış ve
salınıma girmiştir. Köprü üzerindeki hareketli yükün de az olması köprünün daha
sık ve hızla salınım yapmasına olanak veriyordu. Yapımından yaklaşık 4 ay sonra
67 km/sa hızla esen rüzgarla rezonansa girdi. Köprünün 140 km/sa gibi bir
rüzgara dayanması öngörülürken rezonansa giren köprü yıkıldı. Yıkılması
beklenen bu köprü 1 ay önce trafiğe kapatıldığı için üzerindeki arabada bulunan
bir köpek dışında can kaybı olmadı. 1950 yılında tekrardan inşa edilen bu
köprüde boşluklu kirişler kullanılarak rüzgarın geçmesine müsade edildi.
Tabliye genişliği artırıldı. Yeni köprünün 10m yüksekliğindeki taşıyıcı kirişi
rüzgarı geçirecek kafes elemanlardan oluşturulduğu gibi Tabliye genişliği 18.3m
kiriş yükseklik/açıklık oranı 1/47 olarak saptandı. Mühendislik adına iyi bir
örnek teşkil eden bu köprü bilgilerin güncellenmesini sağladı ve yeni teknoloji
arayışlarına girildi.
KAYNAK: bilgiustam.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder